המדריך המלא לבחירת סירים מומלצים

פלפלים ממולאים בסיר סוטאז'
פלפלים ממולאים בסיר סוטאז'

המדריך הזה מפורט במיוחד (מנחשים כמה זמן לקח לעבוד על הכתבה הזאת? :).
אז אם אתם מתעניינים בסוג מסוים של סירים, אתם יכולים לגלול ישר לאלה שמעניינים אתכם בהמשך הכתבה.

ועכשיו, כמה מילים - כשעברתי דירה בפעם הראשונה בחיי, לפני 15 שנה, האתגר הראשון שעמד בפני היה לבחור מה לקחת איתי. מהבית של ההורים, מהחנות, מהמחסן - שם חיכו לי עשרות סירים ומכשירי חשמל שההורים שמרו (היי די וי די מקליט!). למרות שכבר אז בישלתי לא מעט, לא ידעתי מה חשוב שיהיה בבית, הרי אצל ההורים היו 20 סירים, 50 צלחות ומלא מכשירי חשמל.

בסוף, כיאה לבחורה מוגזמת כמוני, מילאתי את המטבח במיליון מכשירים וכלים רק כדי לגלות, 10 שנים מאוחר מדי, שלא הייתי צריכה את כולם ושחצי מהם שוכבים בארון כי הם לא מתאימים לסגנון הבישול שלי או לצרכים.

אז רגע לפני פסח החלטתי לעשות סדר בארון הסירים ולכתוב לכם למה מתאים כל סיר ומה חשוב לבדוק לפני שרוכשים אחד כדי שתדעו אם אתם באמת זקוקים לו או לא. לי למשל יש 4 סירי סוטאז' כי אני מבשלת המון מאכלים שהסיר הזה אידיאלי עבורם ומצד שני אין לי סיר לחץ כי אני חסרת סבלנות לבישולים ארוכים מדי. גם סירים מאוד גדולים לא תמצאו אצלי לרוב, פרט ל-2 שמחכים לחורף שאכין בהם מרק גדול וחמין.

אז רגע לפני שאתם ממלאים את הבית במיליון סירים שלא בטוח שאתם צריכים, קראו את המדריך הזה ואני מקווה שהוא יעזור לכם לבחור את הסיר הנכון לכם. ועצה שלי? במקרה של סירים מומלץ מאוד לקנות את האיכותיים ולא להחליף כל שנה. גם כי זה לא באמת קורה, ואנחנו לא תמיד מחליפים אחרי שנה, וגם כי סירים טובים מייצרים אוכל טעים יותר בגלל הולכת החום וגם כי האוכל לא נדבק ואז לא צריך תועפות שמן כדי למונע הדבקות. ואם סיר נשרט או כבר בלוי? תחליפו. עדיף מעט סירים טובים מאשר המון סירים שרוטים ולא איכותיים.

סירי סוטאז'

מכל סוגי הסירים, סירי הסוטאז' נמצאים אצלי בשימוש הכי הרבה. ואגב, לא רק אצלי. מדובר בסירים הכי פופולריים כמעט בארץ ויעידו על כך יבואני הסירים. אז מה הופך אותם לכל כך אהובים? קודם כל הרוחב שלהם – מדובר בסירים רחבים ונמוכים יחסית (אבל עדיין גבוהים ממחבת) כך שניתן להכין סיר ממולאים שלם מבלי שממולא אחד יישב מעל הממולא שמתחתיו וימעך אותו. הרוחב שלהם גם מאפשר בישול אחיד יותר בגלל שרוב האוכל בא במגע עם תחתית הסיר.

עוד מנות שמתאימות מאוד לסירים כאלה הם מנות אורז למיניהן וגם תבשילי קציצות. באורז מאוד מומלץ להשתמש בהם כי אז גובה האורז בסיר נמוך יחסית ולכן החלק העליון לא מועך את החלק התחתון. בנוסף, הבישול אחיד יותר כי אין גובה עצום של אורז שבחלקו העליון מתייבש ובחלק התחתון מתבשל כמעט על סוף הבישול עם מים.

לאיזה מאכלים משמש סיר סוטאז'

  • מתכוני אורז
  • ממולאים
  • תבשילי קציצות
  • תבשילים מבוססי ירק וקטניות
  • תבשילי דגים/עוף ברוטב כמו חריימה למשל
  • שקשוקה

מה חשוב לבדוק כשבוחרים סיר סוטאז'

  • הרבה מנות שמכינים בסירי סוטאז' ממשיכות את דרכן לתנור. מממולאים ועד קציצות. ולכן מומלץ לרכוש סיר עם מכסה שאפשר להכניס לתנור.
  • זה נשמע קצת מצחיק אבל לרוב האוכל בסירים האלה יפה במיוחד ונראה גם מזמין ולכן כדאי לחפש סיר שגם יהיה יפה להגשה.
  • מכסה זכוכית הוא תמיד בונוס רק שימו לב לבחור כזה שמתאים גם לתנור.
  • גודל הסיר תלוי בכמות האוכל שאתם מכינים. אם אתם לא משפחה מרובת ילדים ולא מכינים כמויות גדולות אין טעם לרכוש סיר גדול מדי כי אז צריך למלא אותו בבישול.

איזה גודל מומלץ ולכמה זה מספיק?

  • סוטאז' בקוטר 20 יספיק למשפחה של 2 נפשות או ליחידים. אפשר לבשל בתוכו בערך 10 קציצות והוא מגיע לרוב בנפח של 1.5-2 ליטר שמספיקים ל-5 מנות מרק.
  • סוטאז' בקוטר 24 יספיק למשפחה של 3 נפשות, אפשר לבשל בתוכו בערך 15 קציצות והוא מגיע לרוב בנפח של 3 ליטר ויספיק בערך ל-8 מנות מרק.
  • סוטאז' בקוטר 28 יספיק למשפחה של 4-5 נפשות, אפשר לבשל בתוכו בערך 20 קציצות והוא בנפח שבין 3.5 עד 5 ליטר ויספיק בערך ל-13 מנות מרק.
  • סוטאז בקוטר 32 יספיק למשפחה של 4 נפשות ומעלה (או למי שמכין הרבה אוכל), אפשר לבשל בתוכו 30 קציצות ויותר והוא מגיע בנפח של 6-7 ליטר שהם כ-15 מנות מרק ומעלה.

סירי סוטאז' מומלצים

סוטאז' 28 ס"מ מסדרת Biocook של Food Appeal - סוטאז' מעולה שמתאים לכל סוגי הכיריים. עם ציפוי נון סטיק מועשר ומתאים לשימוש בתנור עד 220 מעלות ללא המכסה או 177 מעלות עם מכסה.
לפרטים ורכישה

סוטאז' 28 ס"מ של פוד אפיל מסדרת ביוקוק. צילום: מתוך אתר ניופאן גורמה


סוטאז' CAPSTONE של רוסו
– מתאים לכל סוגי הכיריים. הסוטאז' מגיע ב-3 גדלים: 28, 32 ו-36 ויש לו ציפוי שיש פנימי שמונע הדבקות. לסוטאז' מצורפות ידיות סיליקון (ניתנות להסרה) ומכסה זכוכית. וניתן להכניס אותו לתנור עד 220 מעלות או 160 מעלות עם המכסה.
לפרטים ורכישה

סוטאז' Capstone. צילום: מתוך אתר קוק אנד בייק


סוטאז' Arie של חברת Valira – מתאים לכל סוגי הכיריים. הסוטאז' מגיע ב-6 גדלים (!) כולל בקוטר 40 (הכי גודל ענק). הסיר מיוצר מאלומיניום יצוק והוא נון סטיק. לסוטאז' מכסה זכוכית ואני אופה איתו גם בתנור בלי בעיה אם כי באתר לא כתוב לגבי טמפרטורת מקסימום.
לפרטים ורכישה

סוטאז' Aire. צילום: מתוך אתר קוק אנד בייק


סוטאז' BergHoff – מתאים לכל סוגי הכיריים. הסוטאז' מגיע בקוטר 28 ס"מ והוא נחשב לאחד הטובים ומאלה שיחזיקו מעמד בבית שנים רבות. הסיר מיוצר מפלדת אל חלד והידיות שלו כמעט ולא מתחממות בזמן הבישול. אני אופה איתו המון למרות שבאתר החברה לא כתוב לגבי אפייה בתנור. 
לפרטים ורכישה

סוטאז' ברגהוף. צילום: מתוך לאסטפרייס


והנה עוד סוטאז' מצוין בסגנון דומה שאני ממש ממש אוהבת. כן, הוא יקר, אבל הוא מדהים ואני משתמשת בו כבר די הרבה זמן ומאוד נהנת ממנו.
לפרטים ורכישה

סוטאז' נירוסטה היברידי Heat Cell. צילום: מתוך אתר קוק אנד בייק

סוטאז' של חברת סולתם – מתאים לכל סוגי הכיריים. הסוטאז' מגיע בקוטר 28 והוא מיוצר מפלדת אל חלד. לסיר מכסה זכוכית והוא מתאים גם לאפייה בתנור עד 150 מעלות (אני אופה איתו גם יותר).
לפרטים ורכישה

סוטאז' של סולתם. צילום: מתוך KSP


סט כולל סוטאז' POTTERY של חברת סולתם – מתאים לכל סוגי הכיריים. מי שעוקב אחרי באינסטגרם בטח כבר ראה את הסוטאז' הזה אצלי בשימוש והוא באמת אחד האהובים עלי ואולי הסיר שאני הכי משתמשת בו. מתאים גם לאפייה בתנור. הסוטאז' בקוטר 28 ס"מ והוא מגיע בסט יחד עם סיר בקוטר 24 ס"מ, מחבת 28 ס"מ, תרווד, כף הגשה ומטחנת מלח ופלפל חשמלית. אגב, פה תמצאו את כל סירי סולתם והם נהדרים ממש, אני משתמשת ברובם כבר שנים.
לפרטים ורכישה

סט פוטרי סולתם. צילום: מתוך KSP

סיר סוטאז' 30 ס"מ (50 ליטר) של חברת נעמן - סיר יפהפה שגם כיף להגיש איתו לשולחן, עם שילוב צבעים של שחור וזהב. לסיר ציפוי נון סטיק, ידיות עדינות מברזל בזהב ויש לו מכסה זכוכית. אפשר להכניס לתנור עד 180 מעלות, אפשר להכניס למדיח כלים והוא מתאים לגז, אינדוקציה וחשמל. ואגב, פה תמצאו מגוון גדול של סירי נעמן.
לפרטים ורכישה

מסדרת נעמן גולד. צילום מתוך KSP

סירי מרק/חמין - סירים גדולים

כשמדובר בארוחות משפחתיות גדולות, ארוחות חג או ארוחות חמין בשבת, אני תמיד שמחה שיש לי לפחות סיר גדול שאפשר לבשל בו כמות ענקית של אוכל שיספיק לכולם, וגם ישאיר קצת ליום שאחרי, כי אין על מרקים או תבשילים אחרי שהם המתינו עוד יום שעוזר להם למזג טעמים.

אז נכון, לא פשוט לאחסן סירים גדולים, ולכן אני משתדלת שיהיו לי 1-2 סירים גדולים מאוד ולא יותר, אבל כשאני צריכה סיר למרק גדול אני מודה לעצמי שרכשתי סיר שכזה. אגב, אפשר לאחסן בתוכו מסננות או כלים שאתם פחות משתמשים בהם ביום יום.

לאיזה מאכלים משמשים סירים גדולים

  • חמין משלל סוגים
  • תבשילי בשר וקדירה
  • מרקים
  • תבשילי קטניות

מה חשוב לבדוק כשקונים סיר גדול

  • כדאי לבדוק שהסיר מגיע עם מכסה שמותאם לו, וגם מתאים לכניסה לתנור, אם אתם מתכננים על חמין למשל.
  • שימו לב שהסיר נכנס במדף או ארון הסירים שלכם והוא לא גדול מדי לאחסון.

איזה גודל מומלץ

סירים גדולים מתחילים בדרך כלל מגודל 32 ס"מ וגובה גבוה יותר מסיר רגיל. הם מכילים כ-10 ליטר, שמספיקים לכ-20 מנות מרק או כ-12-14 מנות עיקריות של תבשיל. מכאן השמיים הם הגבול, ואפשר למצוא סירים בהמוני גדלים ענקיים תלוי לכמה אנשים אתם מבשלים.

סירים גדולים מומלצים

סיר 32 ס"מ מסדרת Biocook של Food Appeal - סיר איכותי בנפח 10.5 ליטר המתאים לכל סוגי הכיריים. מתאים לשימוש בתנור עד 220 מעלות ללא מכסה זכוכית, עד 177 מעלות בשימוש עם מכסה.
לפרטים ורכישה

סיר גדול 32 ס"מ של פוד אפיל מסדרת ביוקוק. צילום: מתוך אתר ניופאן גורמה

סיר נירוסטה גבוה Lacor - סיר ענק בנפח עצום של 37 ליטר למי שבאמת מבשל בכמויות גדולות. מדובר לגמרי בסיר לכל החיים שגם יעבור דור אחרי דור. שימו לב שאפשר גם להכניס אותו למדיח כלים.
לפרטים ורכישה

סיר נירוסטה גבוה Lacor. צילום: מתוך אתר קוק אנד בייק

סיר בקוטר 32 ס"מ Xenon קסנון - סיר בנפח 9.2 ליטר שיתפקד נהדר גם ביום יום לארוחות של משפחה גדולה אבל גם כסיר גדול למשפחה קטנה יותר. הסיר עשוי מיציקת אלומניום עם ציפוי אבן שיש, שילוב שמקנה לו עמידות גבוהה.
לפרטים ורכישה

סיר בקוטר 32 ס"מ Xenon קסנון. צילום: מתוך אתר לאסט פרייס

סיר 10 ליטר LA Kitchenette לה קיטשנט - סיר נירוסטה קלאסי בעיצוב פשוט ויפה, שיספיק לכמויות תבשיל ומרק גדולות לכל ארוחת חג או ארוחה משפחתית גדולה. הוא מורכב משלוש שכבות נירוסטה, לפיזור חום אופטימלי ומתאים לכל סוגי הכיריים.
לפרטים ורכישה

סיר 10 ליטר LA Kitchenette לה קיטשינט. צילום: מתוך אתר לאסט פרייס

סירים בגודל בינוני

אין במטבח הישראלי סיר נפוץ יותר מהסירים האלה שכולנו מכירים ומשתמשים בהם רוב הזמן. כל צעיר או צעירה שעוזבים את הבית לוקחים איתם בדרך כלל אחד או שניים כאלה, ומקומות עבודה רבים מחלקים סטים של הסירים האלה בחגים. לא סתם הסירים האלה נפוצים כל כך. הם מאוד שימושיים, אפשר להכין בהם כמעט הכל, ואם תגידו שאתם חייבים בבית רק סיר אחד וזהו, ככל הנראה אמליץ לכם על סיר בגודל כזה. טוב נו, וסוטאז'!

לאיזה מאכלים משמש סיר בגודל ביניים

  • בגדול, באמת הכל. אפשר להכין בסירים האלה פסטה, מרק, תבשילים, ריבות ובעצם כל מה שדורש בישול בסיר סטנדרטי.

מה חשוב לבדוק כשבוחרים סיר בגודל בינוני

  • סירי ביניים מגיעים במגוון עצום של מחירים ואיכויות. אפשר למצוא סירים כאלה במחירים זולים ממש, אבל מומלץ לא להתפשר ולוותר על הסירים הזולים מאוד שלא יישמרו לכם לאורך שנים וגם לא יפזרו היטב את החום באופן אחיד, מה שיכול להרוס או לשרוף לא מעט מאכלים. קחו בחשבון שסירים לא איכותיים לרוב ידרשו גם יותר שמן כי האוכל נדבק לתחתית שלהם.
  • כדאי לבדוק שהסיר מגיע עם מכסה שמתאים לו וסוגר אותו היטב. בהכנה של אורז או פתיתים, למשל, חשוב שהסיר יהיה ממש אטום בלי שיברחו ממנו אדים.

איזה גודל מומלץ ולכמה זה מספיק?

  • סיר בקוטר 20 יספיק למשפחה של 3-4 נפשות או ליחידים. אפשר לבשל בתוכו 2 כוסות אורז והוא מגיע לרוב בנפח של 2.5-3 ליטר שמספיקים ל-6 מנות מרק.
  • סיר בקוטר 24 יספיק למשפחה של 4 נפשות, אפשר לבשל בתוכו בערך 4 כוסות אורז והוא מגיע לרוב בנפח של 5 ליטר ויספיק בערך ל-12 מנות מרק.
  • סיר בקוטר 28 יספיק למשפחה של 5-6 נפשות, אפשר לבשל בתוכו חבילת פסטה שלמה והוא בנפח של כ-7 ליטר ויספיק בערך ל-16 מנות מרק.

סירים בגודל ביניים מומלצים

סיר 24 ס"מ Biocook של Food Appeal - סיר בנפח 5 ליטר שמתאים כמעט לכל שימוש, בגודל אידיאלי למשפחה קטנה. הוא עשוי מאלומיניום עבה שמספק פיזור חום מהיר ואחיד והוא עמיד לשימוש בתנור עד 220 מעלות ללא מכסה זכוכית או עד 177 מעלות בשימוש עם מכסה.
לפרטים ורכישה

סיר 24 ס"מ של Food Apeal. צילום: מתוך אתר ניופאן גורמה

סיר 24 ס"מ, 5 ליטר EDGE - סיר יפהפה עם ידיות נירוסטה מעוצבות שמתאים במיוחד לתנור. בלי המכסה ללא הגבלת חום ועם המכסה עד 180 מעלות. הגודל אידיאלי והוא מגיע גם עם 10 שנות אחריות.
לפרטים ורכישה

סיר 24 ס"מ, 5 ליטר EDGE. צילום: מתוך אתר ניופאן גורמה

סיר נונסטיק Soft Touch - סיר של חברת Roso מהסדרה החדשה שלהם. הידיות עם ציפוי מיוחד שמונע מהן להתחמם ולכן הוא ממש נוח אם אתם אוהבים לתפוס בידית כשאתם מערבבים. אפשר לקנות אותו בקוטר 20, 24 או 28 ס"מ, בהתאם לגודל שמתאים לכם.
לפרטים ורכישה

סיר נונסטיק Soft Touch. צילום: מתוך אתר קוק אנד בייק

סיר זכוכית (3.8 ליטר) מבית קורנינג - אחד הסירים האהובים והאיכותיים שהיתרון הגדול שבו הוא החומר ממנו עשוי הסיר. הזכוכית השקופה מאפשרת הצצה לאוכל גם מלמטה (ואז אפשר לראות כשהפתיתים או האורז מוכנים גם בפנים) לצד העובדה שהסיר לא נשרט. ועוד בונוס - בגלל יופיים של הסירים כיף גדול להגיש איתם לשולחן.

לפרטים ורכישה

שימו לב: הסיר מגיע גם בנפח 2.8 ליטר, 1.6 ליטר ובגודל קטן (קלחת) של 1.2 ליטר.

יש לי 2 כאלה בבית והם מעולים! צילום: מתוך אתר kitchenware

סיר נירוסטה 28 ש"מ מבית פוד אפיל - אני מודה שאני מחבבת מאוד את המראה הכסוף והשלם של הסירים האלה ויש לסיר הזה גם מלא בונוסים. אפשר להשתמש בו בתנור בלי הגבלת טמפרטורה, הוא מתאים לכל סוגי הכיריים ויש לו 10 שנות אחריות.

לפרטים ורכישה

סיר נירוסטה מבית פוד אפיל. צילום: מתוך אתר kitchenware

קלחות קטנות

קלחת היא בעצם סוג של סיר, בדרך כלל קטן יחסית, ובדרך כלל עם ידית ארוכה ופיה למזיגה. הידית הארוכה משמשת בעיקר מחוץ לבית, קצת כמו בפינג'אן, כדי לבשל עם הקלחת על גזיה, אש פתוחה או אפילו מנגל, ועדיין יהיה אפשר לאחוז בידית בבטחה. הפיה משמשת למזיגה של מה שמתבשל בקלחת.

בגלל גודלה הקטן נוח לבשל בקלחת דברים שצריך לבשל כמות קטנה מהם כמו רטבים, רביכות או ביצה קשה אחת או שתיים. הגודל הקטן גם עוזר לאש להתרכז באיזור יחסית קטן, מה שהופך את הבישול בקלחת למהיר יותר מבישול בסיר גדול. הבישול המהיר הזה נוח כשרוצים למשל להפוך רוטב או ציר למרוכז או מצומצם יותר ומקצר את זמן הבישול.

לאיזה מאכלים משמשת קלחת קטנה

  • רטבים שצריך לצמצם
  • ציר
  • רביכות כמו בשמל שמכינים עבור לזניה
  • ביצים קשות
  • קפה שחור

מה חשוב לבדוק כשקונים קלחת קטנה

  • חשוב לבדוק שהידית נוחה ויציבה ומחוברת היטב לסיר עצמו.
  • בגלל הידית הארוכה, מרכז הכובד של הקלחת שונה מסירים אחרים, לכן כדאי לבדוק שהסיר עומד יציב והידית לא מושכת אותו לצד אחד, כך שהוא עלול להתהפך על הכיריים.
  • קלחות מגיעות כמעט בכל סוגי החומרים של הסירים, אבל בגלל שהשימוש העיקרי בה הוא לצמצום מהיר של רטבים, כדאי לקנות קלחת מיציקה, שתתחמם מהר ובאופן אחיד, ותעזור לחסוך זמן בישול.

איזה גודל מומלץ?

קלחת מגיעה בדרך כלל בגדלים של 12, 14 או 16 ס"מ, וכדאי לרכוש אחת מהגדולות יותר, כדי שבכל זאת לא תהיו מוגבלים מדי בכמות שהסיר מכיל, וגם יישאר לכם גובה בטיחות למקרים של גלישה או השפרצות.

קלחות קטנות מומלצות

קלחת 16 ס"מ של Food Apeal - קלחת יפה, אלגנטית ושימושית בנפח ליטר אחד. היא עשויה מאלומיניום עבה המספק פיזור חום מהיר ואחיד ועמידה לשימוש בתנור עד 220 מעלות ללא מכסה זכוכית או עד 177 מעלות בשימוש עם מכסה.
לפרטים ורכישה

קלחת 16 ס"מ של Food Appeal. צילום: מתוך אתר ניופאן גורמה

קלחת Soft Touch של Roso - קלחת 16 ס"מ עם ידית סופט טאצ' וציפוי נון סטיק. מגיעה עם 5 שנות אחריות ואפשר להכניס אותה למדיח.
לפרטים ורכישה

קלחת 16 ס"מ סופט טאצ' של רוסו. צילום: מתוך אתר קוק אנד בייק

קלחת נירוסטה עמוקה Lacor - קלחת בעיצוב קלאסי ומקצועי כמו במטבחי מסעדות, מנירוסטה איכותית ועמידה, שאפשר לקנות בשני גדלים שונים - 24 ס"מ ו-20 ס"מ. מעולה גם לבישול פסטה.
לפרטים ורכישה

קלחת נירוסטה עמוקה Lacor. צילום: מתוך אתר קוק אנד בייק

סירי יציקה

סירי יציקה נחשבים בעיני רבים לסירים למקצוענים, והאמת? די בצדק. צריך לדעת לבשל איתם והם גם מעולים ממש לאפייה. הסירים האלה עשויים מיציקת ברזל אמיתית, מה שהופך אותם לכבדים במיוחד, אבל גם לכאלה ששומרים ומפזרים חום בצורה הכי אופטימלית שיש. ומצד שני, קחו בחשבון שהחום שנאגר בסיר נשאר שם לזמן ארוך ולכן חשוב להתנסות בבישול עם סירי יציקה עד שלומדים איך הסיר מתנהג.

בונוס נוסף שקשור בטמפרטורה שאוגר הסיר הוא שהחום שסירי יציקה אוגרים נשמר בכל דפנות הסיר ולכן הבישול בהם הרבה יותר אחיד מסוגי סירים אחרים, בהם החום מגיע בעיקר מלמטה, מכיוון האש. הבישול האחיד הזה עושה את כל ההבדל בבישול של תבשילים חורפיים, מרקים בשריים וכל מה שנחשב "תבשילי קדירה" שצריכים בישול ארוך ואחיד שיבשל אותם לאט ויעזור לכל הטעמים להתאחד.

ואף מילה על המתכון הכי הכי מושלם לסירים האלה, שרק בגללו אני מחזיקה סיר כזה בבית - לחם עם קראסט פסיכי שנוצר בזכות החום של הסיר.

לאיזה מאכלים משמש סיר יציקה

  • תבשילי קדירה
  • תבשילי בשר
  • מאכלים המצריכים בישול ארוך
  • מתכונים הדורשים המשך אפייה בתנור אחרי בישול על הכיריים
  • מרקים בשרים
  • חמין
  • לחמים

מה חשוב לבדוק כשקונים סיר יציקה

  • כמו סירי סוטאז' גם מאכלים שמתבשלים בסירי יציקה דורשים המשך אפייה בתנור ולכן חשוב לבדוק שהסיר מגיע עם מכסה מתאים שמתאים לסיר ונסגר היטב.
  • כדאי לבדוק שהסיר נכנס לתנור הביתי שלכם ולא יהיה גדול או גבוה מדי.
  • חשוב לבדוק שהסיר יהיה באמת עשוי כולו מיציקת ברזל אחת ללא תוספים.
  • ישנם סירי יציקה ללא ציפוי אבל הם דורשים לא מעט עבודת תחזוקה מתישה. רוב הסירים המודרניים מכילים גם ציפוי ששומר על הברזל, אבל כדאי לוודא שמדובר בציפוי אמייל איכותי, מה שיבטיח גם אורך חיים גבוה וגם יקל על עבודת הניקוי של הסיר.
  • קחו בחשבון שסירי יציקה הם סירים כבדים למדי אז כדאי לבדוק שהמדף שלכם בארון שבו הם יאוכסנו מספיק חזק כדי להחזיק אותם.

איזה גודל מומלץ ולכמה זה מספיק?

  • סירי יציקה מגיעים בדרך כלל בגדלים גדולים יותר ולכן הקטנים יהיו כמעט תמיד בנפח של 4.5 ליטר מה שמספיק ל-6 עד 8 מנות של תבשיל בשרי.
  • הסירים הגדולים יותר מגיעים בנפח של 6 ליטר והם מספיקים לכ-10 מנות של תבשיל בשרי.
  • ישנם סירי אמייל גדולים יותר בנפח של 7 ליטר חלקם עגולים וחלקם אובליים. הגודל הזה מספיק לכ-12-14 מנות תבשיל ומיועד למי שמבשלים באמת בכמויות גדולות.
  • ומה הבונוס בסירים אובליים? הם נהדרים ללחמים ארוכים יותר וגם לעוף בתנור למשל שמצריך סיר אובלי.

סירי יציקה מומלצים

סיר יציקת ברזל בנפח 6 ליטר godin & guro - סיר יפה וכבד מיציקת ברזל בציפוי אמייל. הברזל גם מפזר את החום בצורה אחידה וגם שומר על החום למשך זמן ארוך אחרי הבישול. הנפח מתאים כמעט לכל משפחה ואפשר לבשל בו כמות אוכל גדולה.
לפרטים ורכישה

סיר יציקת ברזל בנפח 6 ליטר godin & guro. צילום: מתוך KSP

סיר יציקת ברזל עגול אמאייל Ibili - סיר יציקה מושלם למשפחה קטנה או לזוג. אפשר לקנות אותו בנפח 2.7 ליטר או 3.9 ליטר (יותר שימושי בעיניי). הוא יפיפה, כבד במידה וישפר מאוד את איכות התבשילים שלכם.

סיר יציקת ברזל עגול אמאייל Ibili. צילום: מתוך אתר סושף

סיר ברזל יצוק מצופה אמייל 3.4 ליטר (36 ס"מ) - סיר שדומה יותר לסוטאז' והוא נהדר לתבשילים יום יומיים וגם להגשה (תראו כמה שהוא יפה!). שימו לב שהוא שוקל 6.1 קילו שזה מדהים ברמת האיכות אבל כבד.
לפרטים ורכישה

ויש גם את הסיר ההולנדי 4 ליטר Guro מברזל יצוק

סיר ברזל יצוק גורו. צילום: מתוך KSP

רוסטר

סירי רוסטר הם סירים גדולים ורחבים שמיועדים בעיקר לצלייה של בשר. משקלם הכבד עוזר להם לצבור חום בצורה אחידה, והצורה המיוחדת שלהם, שדומה למלבן, מתאימה לנתחי בשר גדולים או עופות שלמים. סירי הרוסטר גם עמידים בטמפרטורות גבוהות, מכיוון שהם גם מותאמים לצלייה בחום בגבוה בתנור. התחתית הכבדה שלהם וציפויי הנון סטיק שהם מגיעים איתם גם עוזרים להשתמש בהרבה פחות שמן בזמן הצלייה.

לאיזה מאכלים משמש רוסטר?

  • נתחי בשר גדולים
  • צליית עוף שלם
  • רוסטביף או פסטרמה שמכינים לבד בבית
  • תפוחי אדמה או ירקות צלויים בתנור

מה חשוב לבדוק כשקונים סיר רוסטר?

  • סירי רוסטר גדולים ורחבים ולכן הם לא נכנסים בארונות סירים פינתיים. שימו לב שיש לכם מספיק מקום כדי לאחסן אותם.
  • שימו לב שהסיר מגיע עם מכסה שמתאים לתנור ומכסה אותו היטב ובצורה אטומה.
  • ישנם סירי רוסטר שמגיעים עם פתח מיוחד שמאפשר להוסיף נוזלים במהלך הצלייה מבלי להסיר את המכסה. אם אתם נוהגים להרטיב את הבשר שאתם צולים לאורך הצלייה כדאי לנסות לרכוש סיר עם פתח שכזה.

איזה גודל מומלץ ולכמה זה מספיק?

סירי רוסטר מגיעים בדרך כלל בגדלים שבין 32-35 ס"מ והם מספיקים לעוף שלם גדול או שניים קטנים או לנתח בשר במשקל של עד 3-3.5 קילו.

סירי רוסטר מומלצים

רוסטר Capstone - רוסטר מלבני, בציפוי שיש עמיד, שיתאים לכל סוגי הצלייה. ניתן להכניס לתנור עד 220 מעלות. ניתן לשטוף במדיח כלים.
לפרטים ורכישה

רוסטר CAPSTONE. צילום: מתוך אתר קוק אנד בייק

פלטת גריל 34 ס"מ Black Marble של Food Appeal - פלטה מרובעת בגודל 34*34 ס"מ עם מכסה זכוכית גדול שמתאימה במיוחד למי שמכין ארוחה שלמה על הגריל. מתאימה גם לתנור בחום של עד 260 מעלות ללא המכסה ועד 180 מעלות עם המכסה.
לפרטים ורכישה

פלטת גריל בלאק מרבל של פוד אפיל. צילום: מתוך אתר ניופאן גורמה

סט רוסטר Capstone, כפפת סיליקון ותרווד משולב מלקחיים - סיר רוסטר מלבני משיש שחור ששומר על אורך חיים ארוך ועמיד בפני שריטות. הוא מגיע עם סט של כפפה ותרווד שהוא גם מלקחיים להקלה על פעולת הצלייה.
לפרטים ורכישה

סט רוסטר Capstone, כפפת סיליקון ותרווד משולב מלקחיים. צילום: מתוך אתר קוק אנד בייק

רוסטר Aire - רוסטר איכותי במיוחד למי שממש אוהב לצלות. הוא עשוי מיציקה אחת, שתורמת לצלייה אחידה יותר, ומגיע עם ידיות נירוסטה שלא מתחממות. שימו לב שהוא מגיע ללא מכסה.
לפרטים ורכישה

רוסטר Aire. צילום: מתוך אתר קוק אנד בייק

רוסטר עם מכסה ארומטי (7.8 ליטר) של פוד אפיל - גם סיר רוסטר מעולה וגם מכסה שמאפשר מזיגה של נוזלים לתוך הסיר מבלי לפתוח את המכסה. הסיר מתאים לכל סוגי הכיריים כולל אפייה בתנור.

לפרטים ורכישה

רוסטר עם מכסה ארומטי. צילום: מתוך אתר kitchenware

סירי לחץ

סיר לחץ נחשב בעיני רבים למותרות רק למי שבאמת משוגע למטבח או לסירים שרק סבתות משתמשות בהן, אבל למי מכם שמבשל הרבה בשר או תבשילי קטניות כמו חומוס, סיר לחץ הוא לגמרי הסיר שלכם. ולא, הוא לא חובה במטבח, אבל הוא לגמרי מועיל ומקצר.

אז מה זה סיר לחץ? מדובר בעצם בסיר עם מכסה שנאטם באופן מוחלט, כך שנוצר בתוכו סוג של חלל שלא זורם אוויר ממנו החוצה או מהחוץ אליו והאדים נכלאים בפנים, מה שמקצר מאוד את זמני הבישול, במיוחד כשמדובר בבישול נתחי בשר למשל, שדורשים כמה שעות בישול ובסיר לחץ מוכנים תוך כשעה.

הבעיה העיקרית בבישול עם סירי לחץ הוא שאין אפשרות לבדוק או להציץ לתוכן שלהם במהלך הבישול, מה שמצריך תכנון מדוקדק יותר מראש בכל מה שנוגע לכמויות נוזלים ותיבול. סירי הלחץ של פעם נחשבו לפחות בטיחותיים מסירים רגילים, אבל בשנים האחרונות כל סירי הלחץ מיוצרים בטכנולוגיות חדשות ובטוחות לשימוש.

לאיזה מאכלים משמש סיר לחץ?

  • תבשילים הדורשים בישול ארוך
  • צלי בשר ונתחי בשר הדורשים בישול ארוך
  • בישול קטניות

מה חשוב לבדוק כשקונים סיר לחץ?

  • סירי לחץ בדרך כלל גדולים וגבוהים וכדאי לבדוק שיש לכם מקום עבורם.
  • יש לבדוק את מנגנון הנעילה של הסיר, האם אתם מתסדרים איתו, מצליחים לסגור ולפתוח ומבינים כיצד הוא עובד.
  • יש לבדוק שקיים בסיר ווסת שמשחרר מעט מהלחץ אם הוא מגיע לרמה גבוהה מדי.
  • מכיוון שמדובר בכל זאת בסיר עם מנגנון מורכב, כדאי לוודא שהסיר מגיע עם תו תקן, מה שאומר שהוא עבר מבדקי בטיחות.

איזה גודל מומלץ ולכמה הוא מספיק?

  • סירי לחץ מגיעים בדרך כלל בגדלים של 7-10 ליטר, ומספיקים לכ-3-4 קילו של נתחי בשר לבישול ארוך.

סירי לחץ מומלצים

סיר לחץ 9 ליטר טפאל Clipso Minut Perfrect - סיר לחץ איכותי במיוחד עם טיימר דיגיטלי. כולל מנגנון המאפשר פתיחה ביד אחת וכולל סלסלת אידוי לסיר. מתאים לכל סוגי הכיריים כולל אינדוקציה. מגיע עם 10 שנות אחריות.

לפרטים ורכישה

סיר לחץ טפאל עם טיימר. צילום: מתוך אתר ניופאן גורמה

סיר לחץ 7.5 ליטר טפאל Clipso Minut Easy - סיר לחץ בגודל שמספיק למשפחה בינונית, בלי לתפוס יותר מדי מקום בארון. הוא כולל מנגנון נעילה משוכלל המאפשר פתיחה וסגירה של הסיר עם יד אחת וגם 5 מנגנוני בטיחות לסגירה הרמטית ובטיחותית.

לפרטים ורכישה

סיר לחץ 7.5 ליטר טפאל קליפסו מינוט איזי. צילום: מתוך אתר ניופאן גורמה

סיר לחץ 7 ליטר NOVA - סיר לחץ איכותי ומעוצב מנירוסטה עם מנגנון שחרור לחץ מהיר וקל לתפעול.
לפרטים ורכישה

סיר לחץ 7 ליטר NOVA. צילום: מתוך אתר קוק אנד בייק

סיר לחץ 9 ליטר ALPHA - סיר לחץ איכותי מפלדת אל חלד, עם מנגנון לחץ מיוחד שכולל 10 שלבי לחץ שונים, לכל מיני סוגים של בישול, כדי שתוכלו לשלוט הכי טוב בזמן ההכנה.
לפרטים ורכישה

סיר לחץ 9 ליטר ALPHA. צילום: מתוך אתר קוק אנד בייק

ווק

כשרובנו שומעים את המילה "ווק", אנחנו מיד חושבים על הכנת מוקפצים ומאכלים אסייתים, וזה באמת נכון. מדובר בסוג של מחבת שהכי מתאים להכנת מאכלים כאלה. אבל בווק אפשר להכין עוד מאכלים רבים, כמו ירקות מטוגנים או מאודים, ואפשר אפילו לעשות בו טיגון עמוק, שנוח מאוד בזכות הפתח הרחב שלו.

הווקים המקוריים עשוים מברזל יצוק, והם דורשים תחזוקה מתמדת וקצת מתישה, ולכן כדאי לקנות ווק מודרני יותר, עם ציפוי עמיד, שגם ימנע הדבקה וגם יחסוך תחזוקה.

לאיזה מאכלים משמש ווק?

  • אוכל אסייתי
  • מוקפצים
  • אידוי ירקות, דגים או כיסונים
  • בישול מהיר או טיגון ירקות במעט שמן
  • טיגון עמוק

מה חשוב לבדוק כשקונים ווק?

  • כאמור, כדאי לקנות ווק עם ציפוי איכותי ועמיד בפני שריטות, כדי שגם ישמור שהאוכל לא יידבק, גם יהיה קל לניקוי וגם יחסוך לכם עבודת תחזוקה.
  • הווקים הקלאסיים הם עגולים לגמרי, ומתאימים לבישול מעל אש גלויה וחזקה של מסעדות. לשימוש ביתי חשוב להקפיד לקנות ווק עם תחתית שטוחה, כך שהוא יוכל לעמוד בצורה יציבה על הכיריים הביתיים ופיזור החום שלו יהיה אחיד יותר (אין יותר מבאס שדפנות של ווק שהן לא מספיק רותחות ואז האוכל שבא איתן במגע לא נצרב אלא עושה טובה שהוא מתבשל).
  • יש ווקים עם ידית אחת ארוכה וכאלה עם שתי ידיות קצרות. בדקו מה יותר נוח לכם לעבודה וקנו בהתאם.

איזה גודל מומלץ ולכמה הוא מספיק?

  • רוב הווקים המומלצים הם בקוטר 30-34 ס"מ. יש קטנים מהם, אבל הם לא מספיקים לארוחה משפחתית, ויש גדולים מהם, אבל הם מסורבלים וקשה לאחסן אותם. ווק בקוטר 30-34 ס"מ יספיק למנת מוקפץ שכוללת חבילת פסטה שלמה וכ-750 גרם של בשר שמספיקה לחמישה סועדים.

סירי ווק מומלצים

ווק Aire - ווק מיציקת אלומיניום שהופכת אותו גם לעמיד במיוחד אבל גם לקל משקל, כך שהוא נוח במיוחד ועם ידית ארוכה.
לפרטים ורכישה

ווק Aire. צילום: מתוך אתר קוק אנד בייק

מחבת ווק CAPSTONE - ווק עם ציפוי שיש ששומר עליו ומגן משריטות. התחתית הרחבה מהרגיל שלו הופכת אותו לשימושי גם כשצריך לטגן בשמן עמוק.
לפרטים ורכישה

מחבת ווק CAPSTONE. צילום: מתוך אתר קוק אנד בייק

סירי אלומיניום לג'חנון/קובנה

סירי ג'חנון וקובנה הם סירים קלים מאלומיניום והם די ייעודיים לשתי המטרות האלה. אפשר בעיקרון לאפות בהם דברים נוספים, אבל בגלל העובי הדק שלהם הם בעיקר מתאימים לאפייה בחום נמוך בתנור לאורך שעות. מדובר בסירים עגולים, פשוטים מאוד, עם מכסה שסוגר אותם היטב, ללא ידיות. למרות שהוא מתאים לבישול איטי וארוך בתנור, לא מומלץ להכין בו חמין למשל, מכיוון שהאלומיניום הדק אוגר הרבה פחות חום מסירים אחרים.

לאיזה מאכלים משמש סיר ג'חנון?

  • ג'חנון
  • קובנה

איזה גודל מומלץ ולכמה הוא מספיק?

  • סירי ג'חנון מגיעים במגוון של גדלים, החל מ-14 ס"מ שמספיק לזוג ג'חנונים ועד לגודל של 30 ס"מ, שמספיק לכ-14-15 ג'חנונים.

סירי ג'חנון מומלצים

סיר ג'חנון מאלומיניום קוטר 18 ס"מ - סיר ג'חנון בגודל בינוני-קטן, שמתאים לשלושה עד ארבעה אנשים, תלוי בכמות הג'חנון שאתם אוהבים לאכול.

סיר ג'חנון מאלומיניום קוטר 18 ס"מ. צילום: מתוך אתר כלי בית

סיר ג'חנון מאלומיניום קוטר 28 ס"מ - סיר ג'חנון בגודל משפחתי במיוחד, שמתאים לארוחות שבת גדולות או למי שבאמת אוהבים ג'חנון.

סיר ג'חנון מאלומיניום קוטר 28 ס"מ. צילום: מתוך אתר כלי בית

סירי אידוי

סירי אידוי הם בעצם סוג של סירים כפולים, שמתפרקים לשני חלקים. את החלק התחתון ממלאים במים, והחלק העליון כולל תחתית מחוררת, כך שהאדים מרתיחת המים בחלק התחתון חודרים דרכם ומבשלים את האוכל שנמצא בחלק העליון. בישול באידוי נחשב בריא מאוד, מעולה למי שרוצים לשמור על המשקל, וכמובן שאפשר גם להכין בו קוסקוס ובתנאי שהחורים שבו יהיו קטנים.

לאיזה מאכלים משמש סיר אידוי?

  • אידוי ירקות, דגים, עוף
  • אידוי כיסונים ובצקי באנים
  • קוסקוס (במידה והחורים קטנים)

מה חשוב לבדוק כשקונים סיר אידוי?

  • אם אתם מתכננים להכין בסיר האידוי קוסקוס, חשוב לבדוק שהחורים בתחתית החלק העליון קטנים מספיק כדי שאפשר יהיה להניח עליהם סולת מבלי שתיפול למטה.
  • אם אתם אנשים שאוהבים לאדות לא מעט אוכל אפשר לקנות גם סירי אידוי עם יותר קומות, כך שאפשר לאדות הרבה יותר אוכל באותו הזמן.

איזה גודל מומלץ ולכמה הוא מספיק?

  • סיר אידוי בקוטר 20 ס"מ יספיק לכוס קוסקוס בערך, לפני הבישול, או לאידוי 2 פילטים קטנים של דג, או 2 חזות עוף.
  • סיר אידוי בקוטר 26 ס"מ יספיק לכ-3 כוסות קוסקוס, או לאידוי של כ-4 פילטים של דג או 4 חזות עוף.
  • סיר אידוי בקוטר 30 ס"מ יספיק לכ-5 כוסות קוסקוס או לאידוי של כ-6 פילטים של דג או 6 חזות עוף.

סירי אידוי מומלצים

סיר אידוי 20 ס"מ BergHOFF ברגהוף - סיר אידוי קומפקטי יחסית אבל כזה שמספיק לזוג או משפחה קטנה. הוא עשוי מפלדת אל חלד, וקל לניקוי.
לפרטים ורכישה

סיר אידוי 20 ס"מ BergHOFF ברגהוף. צילום: מתוך אתר לאסט פרייס

סיר אידוי לקוסקוס 24 ס"מ Ibili - סיר אידוי בנפח 6.5 ליטר שמתאים לאידוי קוסקוס, ירקות ועוד.
לפרטים ורכישה

סיר אידוי Ibili. צילום: מתוך אתר KSP

סירי פסטה

סיר פסטה מורכב גם הוא משני חלקים, כמו סיר אידוי, רק שכאן שני החלקים כמעט באותו הגודל. החלק החיצוני הוא בעצם סיר די רגיל, והחלק הפנימי הוא סוג של מסננת שמתאימה בדיוק לגודל הסיר. השימוש העיקרי של סירים אלה הוא לבישול פסטה, כמובן. מרכיבים את החלק הפנימי, ממלאים במים, מבשלים את הפסטה, וכשהיא מוכנה, פשוט שולפים בזהירות את החלק הפנימי, והמים נשארים בסיר החיצוני. באותה שיטה אפשר גם לבשל בו עוד דברים שמבשלים במים, כמו תפוחי אדמה או ירקות.

לאיזה מאכלים משמש סיר פסטה?

  • בישול פסטה
  • בישול ירקות כמו ברוקולי או כרובית במים
  • בישול תפוחי אדמה לפירה

מה חשוב לבדוק כשקונים סיר פסטה?

  • הסירים האלה אמנם מיועדים מראש לפסטה, אבל באופן מוזר בחלק מהם החורים במסננת גדולים למדי, ואם אתם אוהבים לבשל הרבה ספגטי, הוא יכול בקלות לעבור דרך החורים שלהם, לכן כדאי לבדוק את גודל החורים במסננת.
  • כדאי לבדוק את ההתאמה של המסננת לסיר החיצוני, ובעיקר שהיא מגיעה כמה שיותר קרוב לתחתית שלו, כך שהיא לא מבזבזת הרבה מהמקום בסיר על חלל שיישאר ריק.

סירי פסטה מומלצים

סיר פסטה Xenon קסנון - סיר פסטה בנפח מושלם של 7 ליטרים, שמספיק לחבילת פסטה שלמה. הוא עשוי מנירוסטה עמידה במיוחד.
לפרטים ורכישה

סיר פסטה Xenon קסנון. צילום: מתוך אתר לאסט פרייס

סיר פסטה סולתם 7 ליטר 24 ס"מ - סיר פסטה מחברה מוכרת וישראלית, עשוי מנירוסטה, ובגודל האידיאלי לבישול חבילת פסטה. הסמננת עם חורים קטנים מספיק גם כדי לבשל ספגטי.
לפרטים ורכישה

סיר פסטה סולתם 7 ליטר 24 ס"מ. צילום: מתוך KSP

סטים מומלצים לאבזור המטבח

סטים למטבח הם קניה מעולה כשבא לכם להחליף כמה סירים במטבח ביחד, אבל בעיקר כשמתחילים לצייד מטבח חדש ורוצים מגוון כמה שיותר שימושי כדי להתחיל לבשל בבית, אבל בלי לקנות המון סוגים של סירים.

מה חשוב לבדוק כשקונים סט סירים לאבזור המטבח?

  • סטים של סירים מגיעים במגוון עצום של מחירים ואיכויות, וכדאי מראש לחשוב על סוג השימוש ולכמה שנים אתם מתכננים לשמור את הסט. כדאי להימנע מהסטים הזולים ביותר, שבדרך כלל יניבו תוצאות בישול לא מספקות, אבל רווקים או זוגות צעירים שרק מתחילים את דרכם במטבח יכולים להסתפק בסטים זולים יחסית, שיעשו את העבודה. אם אתם משדרגים את הסט כדי לשפר את איכות כלי המטבח שלכם, כדאי להשקיע בסטים יקרים יותר, שעשויים מיציקה או משיש שחור, למשל, ויחזיקו לכם שנים ארוכות.
  • יש המון סוגים של סטים ושילובים של כלים שיש בהם, אבל כדאי לבדוק שהסט מכיל את הסירים האלה, שמכסים כמעט את כל אפשרויות הבישול: סיר בינוני בקוטר 24-26 ס"מ; סיר גדול בקוטר 30-32 ס"מ; מחבת רחבה; קלחת קטנה. אם אתם רוצים קצת יותר להשקיע, כדאי לחפש סט שמכיל גם סוטאז' רחב, שנוח מאוד להכנת ממולאים, דגים לשבת , שקשוקה או קציצות.

סטים מומלצים

סט סירים 20+24 ס"מ + מחבת 24 ס"מ FOOD APPEAL. צילום: מתוך אחר ניופאן גורמה
  • סט 10 חלקים Soft Touch - סט איכותי ויפה במיוחד, שכולל את כל מה שצריך בשביל לבשל כמעט הכל במטבח: סיר 20 ס"מ 2.3 ליטר, סיר 28 ס"מ 5 ליטר, סוטז' 24 ס"מ 2 ליטר, סוטאז' 28 ס"מ 3.2 ליטר Roso, מחבת 20 ס"מ, מחבת 28 ס"מ.
סט 10 חלקים Soft Touch. צילום: מתוך אתר קוק אנד בייק
סט 9 חלקים בריוני. צילום: מתוך לאסטפרייס
סט סירי בריוני שחור. צילום: מתוך לאסטפרייס
סט סירים מחבתות וכלים 15 חלקים Edenberg אדנברג
סט סירי אדנברג שחור.צילום: מתוך לאסטפרייס
סט סירי אדנברג wood. צילום: מתוך לאסטפרייס

אל תפספסו

קטגוריות:

One Comment

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ספגטי עם רוטב עגבניות בצלחת מיקי מאוס

צלחות בצורת מיקי מאוס

אתם חייבים כזה – משקל למטבח מגרם ועד 5 קילו